המוהל הרב מנחם ישראלי
053-4317709

בְּרֵאשִׁית כי יש תַּכְלִית

חידה לפרשת בראשית:

מה הפסוק הכי שמח בתורה?

נכון מאוד, "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ".

ואם ישאל אתכם מישהו למה? למה זה הכי שמח?

שתי תשובות בדבר:

א. כי זה התחלת התורה, וכי יש משהו שמח יותר מלהתחיל את התורה?!?!

אם תעיינו בשו"ע רבינו הזקן סימן מז סעיף א, תראו הלכה מדהימה, רבינו בעל התניא פוסק שברכת התורה צריכה להיות "בשמחה יותר מעל כל הנאות שבעולם".

אכן, זו סיבה למסיבה, מסיבה שמחה, מסיבה הכי שמחה בעולם. מתחילים את התורה מחדש.

אצלי שמחה נוספת השנה, ב"ה השבוע אתחיל לכתוב ס"ת חדש. ספר תורה חדש!!!

ב. הפסוק "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" לא רק שהוא התחלת התורה, הוא גם הפסוק שנותן לנו הכי הרבה משמעות.

האדם יכול להלך על כדור הארץ בלי לדעת על קיומו של הא-ל בורא העולם.

הולך לו אדם על כדור הארץ כמו חרגול, מקק, יתוש, חיידק, עוד אחד מיני מליארדי יצורים בעולמו של הקב"ה. הוא אפילו יכול להיות נמר, זברה, סוס, היפופוטם. ויחד עם זאת הוא לא ידע שיש בורא לעולם. הוא חי לו בתודעת ג'ונגל.

חיי הג'ונגל הם חיים חסרי משמעות. האריה – מלך החיות האגדי – נולד לאכול כמה כבשים/זברות, לשתות כמה קובים של מים, להכיר כמה לביאות, ולמות.

מה תוחלת החיים? מה המשמעות? למה? בשביל מה?

זאת מספקת לנו התורה בפסוק הראשון:
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ".

יש בורא לעולם, איתו אנו צועדים, ולמענו אנו חיים ופועלים. תארו לעצמם תינוק שנאבד בעיר, איזה פחד. עכשיו תארו לעצמכם תינוק שנאבד ביער, הצילו. עכשיו תארו לעצמכם תינוק שנאבד בחלל הענק בין מליארדי כוכבים בשביל החלב, אימאל'ה אבאל'ה.

עכשיו תפנימו ותקלטו שאי אפשר ללכת לאיבוד באמת, כי ה' תמיד תמיד איתנו.

לשיטת החוקרים בעידן ההתחממות הגלובלית, כדור הארץ הוא עוד כוכב תועה בין מליארדי כוכבים, שבטעות נוצרו בו תנאי מחיה, וממש במקרה בהתפתחות אבוליוציונית של מליארדי שנים נוצר האדם, וכעת כדור הארץ מתחמם (בגלל תעשיית בני האדם) וקיצו קרב… כדור הארץ "האדם" הלך/הולך לאיבוד.

זה מפחיד, וזה הפחד של חזאי האקלים למיניהם, "התחממות גלובלית" וכו' וכו'. כבר קדמו להם אנשי דור הפלגה שנפלטו מן המבול והיו בטוחים שהוא עוד עלול לחזור לפי מחזוריות קבועה של פעם אחת ב-1656 שנים (רש"י פרשת נח פרק יא, א).

מה לא ידעו אנשי דור הפלגה? שיש בורא לכדור, "בראשית ברא אלקים". . הוא זה שהחליט להביא מבול בשנת 1,656 לבריאה. והוא הוא – אותו בורא – החליט (בשבועה, כריתת ברית לנח) לא עוד מבול.

ואז כאשר נקלט ברעיוננו הפסוק "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", זהו זה. מעתה אנו בידיים טובות וחמימות, התחממות אלוקית העוטפת אותנו וחודרת לתת הכרתנו יש בורא עליון אין סופי שם שדואג לעולמנו, וחפץ בקיומנו. בחסות החמימות האלוקית, אין עוד פחד מפני התחממות גלובלית.

כמה פשוט, אם אנחנו איתו אז "שישו ושימחו", אם טרם הפנמנו זאת, אז דיכאון לנו.

******

אנו עם ישראל, יש לנו עוד סיבה לשמוח בפסוק "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ", הרעיון נעוץ ברש"י הראשון על התורה.

מיד כאשר ה' ברא את העולם הוא הועיד את ארץ ישראל לעם ישראל.

"בְּרֵאשִׁית" – אמר רבי יצחק: לא היה צריך להתחיל את התורה אלא מ"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם" (שמות י"ב, ב'), שהיא מצוה ראשונה שנצטוו ישראל. ומה טעם פתח בבראשית?משום "כֹּחַ מַעֲשָׂיו הִגִּיד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהֶם נַחֲלַת גּוֹיִם" (תהלים קי"א, ו').שאם יאמרו אומות העולם לישראל: "לסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים", הם אומרים להם: "כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא; הוא בראה, ונתנה לאשר ישר בעיניו. ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו".

והנה אנו פותחים מ"בְּרֵאשִׁית",
על כן ראוי לנו להרים כוסית.

אצל חסידים ישנה אימרה:
כפי שעומדים בשבת בראשית,
כך תראה כל השנה.

שואל הרבי שליט"א מליובאוויטש:

למה? מה? מה הרעיון?

אלא מסביר הרבי מלך המשיח:

כל חיי האדם תלויים בהכרה "בְּרֵאשִׁיתִּית" זו, אם הכרה זו חודרה למוח, אז יש לנו אלוקים, ואז הכל ייראה/נראה אחרת.

בשיחת הדבר מלכות לפרשת נח תשנ"ב, הרבי שליט"א מרחיב את "שבת בראשית" עד לשבת פרשת נח.

אז קדימה, לחיים!
"שישו ושמחו בשמחת תורה"!

מישהו שאל: מה זה "שישו ושמחו"?
שישו – כי סיימנו את הסיבוב הקודם!
שמחו – כי אנחנו מתחילים מחדש!

מ"בְּרֵאשִׁית".

לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר, ז"ל.

לתגובות והארות: Misraeli770@gmail.com

לע״נ אבי מורי ר' אליהו ב״ר אשר

לתגובות והארות: misraeli770@gmail.com או באמצעות הטופס בתחתית העמוד.

שתף את המאמר

"שיוויון בנטל" החרדי

שוויון בנטל החרדי תגובה לרב עמיחי גורדין ( https://www.inn.co.il/news/651727 ) ועוד רבים וטובים הטוענים בצדק "שוויון בנטל" או בלשון התורה: "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו

קרא עוד »

בְּרֵאשִׁית כי יש תַּכְלִית

חידה לפרשת בראשית: מה הפסוק הכי שמח בתורה? נכון מאוד, "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹקִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ". ואם ישאל אתכם מישהו למה? למה זה הכי

קרא עוד »